Seppoa aktivoitaessa ja leikitettäessä on vaikeaa tietää, mikä häntä milloinkin kiinnostaa. Jos hän huutaa olohuoneessa ja henkilökunta menee tarjoamaan leikkiä lelulla a, hän haluaa varmasti lelun b, c tai d. Jos lelu ei vaihdu mieleiseksi tarpeeksi nopeasti, hän menettää mielenkiintonsa ja lähtee pois, mutta on tietenkin taas hetken päästä huutamassa jossain.
Kuukausi sitten henkilökunta siirsi kaikki huiskalelut kylpyhuoneeseen. Ajatuksena oli, että sitten olisi helppo nähdä, milloin Seppo haluaa leikkiä huiskalla: hän menisi istumaan oven eteen. Täsmäleikitystä tarjolla, oikea lelu oikeaan aikaan!
|
Haluun leikkiiiii! |
Suunnitelma on toiminut hyvin. Valitettavasti Seppo istuu ovella noin puolet hereilläoloajastaan, eli henkilökunta ei kuitenkaan jaksa leikittää häntä aina kun hän haluaisi. Mutta silloin kun jaksaa, lelu on oikea!
Täsmäleikitysideasta huolimatta Seppo on jatkanut myös huutelua. Pitäisi keksiä muitakin keinoja, miten hän voisi kertoa, mitä milloinkin haluaa. Seposta ei voi olla kivaa, että häntä ei ymmärretä, ja tietenkin myös henkilökunnan hermot ovat koetuksella.
Yhtenä ratkaisuna mielessä ovat käyneet ne sellaiset kysymyskortit. Olisiko muita ehdotuksia?
|
Leikitään jooko yhyy. |
P.S. Huutelu ei aina liity tylsyyteen. Esimerkiksi tätä kirjoittaessa Seppo huutaa, narisee ja nurisee; hän pureskeli patteria ja hammasteli keittiön pöydällä kirjekuoria, kyniä ja muita esineitä. Hänellä on selvästi nälkä. Aamuruoka annettiin kyllä jo melkein tunti sitten, mutta se onkin näköjään pahaa eikä sitä voi syödä. (Kassinen auttoi ja söi Seponkin annoksen. Onneksi joku edes arvostaa tarjoiluja.)
Miksi Seppo olet noin onneton otus?