Seppo kävi eilen eläinlääkärissä valittamassa ontumisvaivaansa. Lääkäri katseli ensin henkilökunnan ottamia videoita ja aloitti sitten kopeloinnin. Seppo ei arvostanut laisinkaan ja kiemurteli vain. Lääkäri arveli Sepon aristavan selkää ja oikean polven tuntuvan löysältä, ja Seppo rauhoitettiin parempaa tunnustelua ja röntgenkuvia varten.
![]() |
| Eläinlääkäriä odottamassa. Seppo painoi 4,8 kg ja lääkäri sanoi, että enempää ei saisi tulla. |
![]() |
| Eläinlääkärin käsittelyn jälkeen. |
Tajuttoman Sepon polvissa ei ollut ristisidevaurion merkkejä mutta ne olivat hieman yliliikkuvat ja alkavaa kulumista oli. Lonkat olivat kuvissa ok. Varsinainen diagnoosi löytyi selästä: Asentovirhe L7; ahdas L7-S1 väli.
Röntgenkuvat sai mukaan. Selkä on ihmeellisen näköinen maallikonkin silmään.
![]() |
| Kuvassa kolmanneksi ylimmäinen nikama on aivan vino ja epämuotoinen. |
![]() |
| Se aiheuttaa sitten ahtautta seuraavaan väliin. |
![]() |
| Toinen kuva samasta aiheesta. |
![]() |
| Ja tässä vielä oikea polvi, jossa ilmeisesti polvilumpion terävä pää kertoo kulumisesta. |
Ahdas nikamaväli voi aiheuttaa kipeän hermopinteen ja Sepon oireilua hoidetaan nyt Metacam- ja gabapentiini-kuurilla. Parin-kolmen viikon päästä pitää ottaa yhteys eläinlääkäriin ja kertoa kuulumiset, ja sitten päätetään jatkohoidosta. Polvien jonkinasteinen löysyys voi myös osaltaan aiheuttaa horjumista, mutta niille ei tällaisenaan mitään tehdä. Nivelravinteita voi tarjota, niistä ei ole haittaakaan.
Yöllä kahden jälkeen Seppo loiskutteli vähän vesikupissa, vaikkei ollut edes saanut kunnon huumeita niin kuin hammasoperaatioitten yhteydessä. Hän myös kieri selällään, hyrisi ja oli ylen iloinen, kun hänen puuhiaan tultiin katsomaan.
Toivottavasti elämä voittaa tujun lääkityksen myötä. Voi Seppo-rukkaa, mikä kakkoslaadun selkä hänelle onkaan osunut.
Onko blogin lukijoilla suosituksia nivelravinteiden suhteen? Onko muita suosituksia tarpeellisten toimien suhteen: hierontaa, fysioterapiaa, jumppaa?








Mikä paino tuo nyt on, ei ole isoa kissaa nähnytkään lääkäri :D Sait hyvät tabut. Niillä tulee parempi olo. Meidän emäntäkin popsii gabapentiiniä; on kuulemma oikein hyvä lääke :D - Max
VastaaPoistaVoi Seppo ja Sepon selkä, no ainakin on nyt syy selvillä ja toimet sen mukaan. Nivelille meillä on hieman hintava mutta erittäin riittoisa hevospänikkä Criollo GluKoMix HA + MSM, jossa on neljää eri nivelapumömmöä, siitä ripotellaan välillä ruokaan sekä kateille että emännälle.
VastaaPoista