perjantai 26. kesäkuuta 2026

Sepon vino selkänikama

Seppo kävi eilen eläinlääkärissä valittamassa ontumisvaivaansa. Lääkäri katseli ensin henkilökunnan ottamia videoita ja aloitti sitten kopeloinnin. Seppo ei arvostanut laisinkaan ja kiemurteli vain. Lääkäri arveli Sepon aristavan selkää ja oikean polven tuntuvan löysältä, ja Seppo rauhoitettiin parempaa tunnustelua ja röntgenkuvia varten.

Eläinlääkäriä odottamassa. Seppo painoi 4,8 kg ja lääkäri sanoi, että enempää ei saisi tulla.

Eläinlääkärin käsittelyn jälkeen.

Tajuttoman Sepon polvissa ei ollut ristisidevaurion merkkejä mutta ne olivat hieman yliliikkuvat ja alkavaa kulumista oli. Lonkat olivat kuvissa ok. Varsinainen diagnoosi löytyi selästä: Asentovirhe L7; ahdas L7-S1 väli.

Sepon vointi eläinlääkärin sanoin.

Röntgenkuvat sai mukaan. Selkä on ihmeellisen näköinen maallikonkin silmään.

Kuvassa kolmanneksi ylimmäinen nikama on aivan vino ja epämuotoinen.

Se aiheuttaa sitten ahtautta seuraavaan väliin.

Toinen kuva samasta aiheesta.

Ja tässä vielä oikea polvi, jossa ilmeisesti polvilumpion terävä pää kertoo kulumisesta.

Ahdas nikamaväli voi aiheuttaa kipeän hermopinteen ja Sepon oireilua hoidetaan nyt Metacam- ja gabapentiini-kuurilla. Parin-kolmen viikon päästä pitää ottaa yhteys eläinlääkäriin ja kertoa kuulumiset, ja sitten päätetään jatkohoidosta. Polvien jonkinasteinen löysyys voi myös osaltaan aiheuttaa horjumista, mutta niille ei tällaisenaan mitään tehdä. Nivelravinteita voi tarjota, niistä ei ole haittaakaan.

Kotona tokkurainen potilas välillä horjui ympäriinsä ja yritti hypellä pöydille, välillä oli surkea mytty lattialla ja lopulta hänelle tuli nälkä ja hän kieriskeli lattialla jääkaapin edessä. Vääryyttä on se, ettei voi muka syödä, jos vaarana on lautaselle nukahtaminen.

Yöllä kahden jälkeen Seppo loiskutteli vähän vesikupissa, vaikkei ollut edes saanut kunnon huumeita niin kuin hammasoperaatioitten yhteydessä. Hän myös kieri selällään, hyrisi ja oli ylen iloinen, kun hänen puuhiaan tultiin katsomaan.

Toivottavasti elämä voittaa tujun lääkityksen myötä. Voi Seppo-rukkaa, mikä kakkoslaadun selkä hänelle onkaan osunut.

Onko blogin lukijoilla suosituksia nivelravinteiden suhteen? Onko muita suosituksia tarpeellisten toimien suhteen: hierontaa, fysioterapiaa, jumppaa?

13 kommenttia:

  1. Mikä paino tuo nyt on, ei ole isoa kissaa nähnytkään lääkäri :D Sait hyvät tabut. Niillä tulee parempi olo. Meidän emäntäkin popsii gabapentiiniä; on kuulemma oikein hyvä lääke :D - Max

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seppo on vain pieni hippiäinen! :D

      Voisi perustaa gabapentiininkäyttäjien kerhon. Tapaamisissa syötäisiin lääkettä ja kanaherkkuja. - Seppo

      Poista
  2. Voi Seppo ja Sepon selkä, no ainakin on nyt syy selvillä ja toimet sen mukaan. Nivelille meillä on hieman hintava mutta erittäin riittoisa hevospänikkä Criollo GluKoMix HA + MSM, jossa on neljää eri nivelapumömmöä, siitä ripotellaan välillä ruokaan sekä kateille että emännälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepolla huono selkä ja huonot hampaat, ja huono maha, ja mitähän muuta vielä. Ei ole kohdillaan tähdet hälle!

      Kiitos vinkistä, katsotaan tuota. :)

      Poista
  3. Voihan nivelet!
    Glucosamiini + MSM valmistetta täälläkin on taajaan annettu jo edesmenneen kissuuden nivelvaivoille. Kyseistä jenkkivalmistetta ei vaan enää saa tilattua Suomeen kiitos geopolitiikan. : /

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Trump se tietenkin Seppo-rukkaa henkilökohtaisestikin haittaa, voi jumalauta!

      Poista
  4. Höh, kaikenlaisia riesoja sitä saapi tollanen komee kolli. Hienolta näytti lihakset rtg-kuvissa. Mulla ei oo tollasia lihaskuvia (oon hiukka kade). Syö vaan ahkerasti kaiket tropit mitä eteen annetaan ni paranet. Toivoo Viiru. P.S. Piika taas niitä pusuja laittelee sulle. Minä laitan yhden tätille. P.P.S. Oliko täti ihmeissään ku olit tollain omituinen reissun jäliltä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toiset ottaa kymmenvuotiskuvia valokuvaajalla ja toiset eläinlääkärissä. Kassinen ei mitenkään reagoinut Sepon eläinlääkärireissuun eikä edes siihen, että toinen täällä haahuili unisena. Varmaan ajatteli että normimeininki.

      Oon lihaksikas enkä yhtään löllö ja syön kyllä jos saa herkkujen seassa. Hyvien herkkujen. Kiitos pusuista, hyväksyn poikkeuksellisesti. Täti sanoo kiitos myös, se meni jo terassille. Eikä se ees huomannut että olin ollut jossain! Varmaan seniili. - Seppo

      Poista
  5. Sofi söi gabaa ja metacamia pitkään. Gaba oli ihmislääkeversio ja kätevästi avattavassa kapselista, josta jauhetta voi sekoitella tahnuliin. Metacamhan on tunnetusti ihan herkkua.
    Nyt lääkitsette Sepon kivuttomaksi ja elämä hymyilee taas 😻

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihmislääkeversiovinkistä! Voisi olla helpompaa kuin tabletin hiertäminen jauheeksi lasilla. Onneksi menee lääkkeet herkkujen seassa hyvin ainakin näin ensimmäisen päivän jälkeen. :D

      Poista
    2. Me ostettiin se ihmislääkeversio ell:ltä, kun siinä on jotain säännöksiä (?), että sitä ei saanut apteekista eläimille.

      Poista
  6. No voi Seppuli, toivottavasti lääkkeet auttaa tai ainaski sulle löydetään lääkkeet, jokka auttaa. Me halutaan sulle monen monta kivutonta ja kivaa vuotta.
    - Rokkimimmit -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti toverit! Nyt oon ollut kyll vähemmän kipee, kun oon saanut herkkuja. Ja kai siellä seassa jotain ainetta sitten ollut. Henkilökunta mielestään huijaa ovelasti, mutta tiijän kyllä. - Seppo

      Poista