Seppo näkyi ontuvan ensimmäisen kerran viikko sitten viikonloppuna. Istui lattialla pesemässä itseään, ja siitä liikkeelle lähtiessään linkkasi selvästi kolmen askelen verran ja sitten normalisoitui.
Joskus Seppo on ontunut hetkellisesti, kun joku takajalan varpaankynsi on kasvanut liian pitkäksi ja tökännyt viereiseen varpaaseen. Nyt kynnet näyttivät ihan hyviltä, mutta ne leikattiin vielä vähän lyhyemmiksi ja jäätiin seuraamaan. Kiipeilypuu kaadettiin lattialle makaamaan.
Ontuminen on jatkunut epämääräisenä. Yksi, kaksi ja kolme askelta kerrallaan, ei enempää. Joskus vähän horjuu tai pysähtyy korjaamaan asentoaan. Muutaman kerran päivässä ilmenee.
Selvin oire on päättömän rynnimisen puute. Seppo ei enää kipitä paikasta toiseen kovaa vauhtia vaan mieluummin kävelee. On kyllä jonkun verran spurttaillut leikkiessä tms.
Omasta mielestään on ihan kykeneväinen hyppimään pöydille ja alas sieltä, mutta joskus alastulo saattaa aiheuttaa pienen ontumisepisodin. Useimmiten ei aiheuta. Joskus venyttely etujalat pitkänä ja takapää ylhäällä saa aikaan horjumista, mutta ei läheskään aina.
Alla muutama video muistiin.
Tulee alas pahvilaatikolta, ensin kävelee normaalisti, venyttelee ja sitten pysähtyy korjaamaan asentoaan, lopulta jatkaa normaalisti.
Pahin video: hiekkalaatikolta tulossa, peittää kurkotellen korkean reunan yli (takajalat ja selkä jännittyneet?) ja sitten toinen takajalka ei pidä usean askelen verran.
Sama hiekkalaatikko, sama peittelyasento, pieni horjahdus/asennonkorjaus.
Tätä videota ennen hyppäsi keittiön penkiltä lattialle, ontui pari askelta ja meni huonekalun alatasolle imeskelemään varpaitaan. Siitä lähtiessä alkaa video, jossa selvä horjahdus. (Onko etutassujen varpaiden imeskely ollut oire kivusta selässä/polvessa/muualla?)
Tässä eilisaamulta juoksuvideo: itsekseen alkoi leikkiä ja riehua. Ehkä ihan normaalin näköistä. Ei kai se noin tekisi, jos olisi tosi kipeä koko ajan?
Tässä puuhasteluvideo: melko normaalisti eli kovaa vauhtia lähtee heitetyn raksun perään, hidastaa sitten. Laittaako takajalat epänormaalin haralleen kun saavuttaa raksun? Vai onko ihan normaali? Kävelee kuitenkin takaisin alustalle ihan ok ja tekee vähän kierto/sivuttaisliikettä, mitä on oppinut tuossa kirjalla tekemään. Ei vaikuta horjuvan tai muuta.
Sepon ei tiedetä pudonneen mistään eikä jääneen oven väliin tai tallotuksi tai Kassisen puremaksi tai muuta. Ei ole tarkempaa tietoa milloin vaiva alkanut, mutta toissaviikolla ainakin vielä taisi juoksennella ympäriinsä ihan normaalisti täysillä. Elämä noin muuten on uomissaan, naaman ilme on normaali eikä kipuilme, nukkuu eri asennoissa ja eri paikoissa, ei oleskele piilossa, peseytyy ja ruoka maistuu. Myös Kassisen ruoka maistuu.
Onko Seppo lihava? Ehkä on. Pitänee laihduttaa, jos kerran on nivelissä vaivaa. Ja muutenkin tietenkin.
Eläinlääkäri torstaina, mahdollisuus röntgeniin on, jos eläinlääkäri katsoo tarpeelliseksi.



Voi Sepponen, toivotaan että olisi vaan joku tilapäinen jumitus tai venähdys, tai ainakin muuten jollain tropilla säällisenä pysyvä vaiva! : (
VastaaPoistaToivotaan, kiitos! Kaikki tropit kehiin vain mitä eläinlääkäri suosittelee. :/
PoistaMullakin on joskus heikkoja askeleita, muttei noin pahasti että emäntä olisi saanut videolle. Olen saanut silloin pari päivää kipulääkettä ja se on mennyt ohi itsekseen. Mutta ehkä sun kannattaa harkita lääkäriä. - Max
VastaaPoistaSinne joudun kuulemma Max. Ihan vaan siks että saisi lääkettä kotiin ja ei tarviis ehkä hetkeen mennä takas... ois pitänyt paremmin piilotella tätä minunkin. - Seppo
PoistaVoi Seppo :/
VastaaPoistaRiehuvideo sai nauramaan ääneen :D Ihan kuin Seppo ois sähköiskun saanu, niin äkillisesti lähti kiitämään. Ei liene ontumisen syy vakavinta laatua
Seppo-rukka eilen illalla ihan hirmuisesti riehui ja ontunut ei ollenkaan, mutta nyt sitten taas onnahtelee. Pitänee täyslepoon pakottaa. :/
PoistaSepolla on painavia argumentteja lääkärissä käyntiin. ;D
VastaaPoistaMutta vain tutkimalla asia voi selvitä ja lääkärikin saattaa kiinnostaa yllä näytetty videot.
Seppoa lähinnä pelottaa, saako pahanmakuista lääkettä ja joutuuko laihdutuskuurille. Eläinlääkärille voisi näyttää tämän postauksen... :D
PoistaErittäin hyvä, että lääkäri saa tutkia! Voin omasta kokemuksesta sanoa, että kyllä iän mukana tulee kaikkea hel..vtin vaivaa, josta ennen ei ole mitään tiennyt. Tsemppiä Zepelle, Öllölän suurelle kissalle.
VastaaPoistaKiitos kiitos! Sipuli Vihannes juuri täyttää kymmenen ja heti on ihan rikki. :/
PoistaTällä kertaa Seppo on hyvä kun pääset lääkäriin, vaikka se tyhmä paikka onkin. Kroppa pitää olla kunnossa leikkimistä, riehumista ja ihan kaikkee varten. Tsemppiä sinne!
VastaaPoista- Rokkimimmit -
Pitää olla kunnossa, että voi juosta karkuun tätiä! Kiitti kaverit, raportoin sitten myöhemmin mikä vika oli. - Seppo
Poista